Brief aan... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bart Weel - WaarBenJij.nu Brief aan... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bart Weel - WaarBenJij.nu

Brief aan...

Door: Bart Weel

Blijf op de hoogte en volg Bart

31 Oktober 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Beste Mekong,

Ik ben je nu al een tijdje, gewild of ongewild, aan het volgen en wil je middels deze brief laten weten wat je voor me betekent.

Ik leerde je kennen via mijn Lonely Planet die ik had aangeschaft voordat ik op reis ging. Je leek me een rustgevende bestemming en slechts een stilzwijgende rivier die zich door een aantal landen heen naar de zee wringt. Maar je bent alles behalve dat.

Ik ken je oorsprong niet, maar je moet van ver gekomen zijn om zo belangrijk te zijn in deze culturen.

Mijn eerste kennismaking met jou was in Luang Prabang, in het noorden van Laos waar je je eerste schoonheid liet zien middels een aantal verfrissende watervallen. Daarnaast nam je me mee naar kleine dorpjes stroomopwaarts en liet je via de voeten-kussende spa visjes je leefbaarheid zien.

Je verraste me in Kong Lor door een 7,5km lange grot in duizenden jaren te creëren. Toch denk ik dat ik nu toch je mooiste plekje gevonden heb: de 4000 eilanden in het zuiden van Laos. Je neemt hier een adembenemende rustpauze voordat je Cambodia binnendringt tussen de relaxte eilanden die zorgen voor de mooiste zonsondergangen. Daar mocht ik er zeker 4 van meemaken met een Lao bier in de ene hand en een potje speelkaarten in de andere hand.

Je hebt me hier meegenomen op een kajak en hebt me bijzondere watervallen laten zien. Je daagde me uit door me stroomopwaarts te laten kajakken. Ik heb hiervoor wat zweetdruppels gelaten, maar je gaf me verkoeling wanneer nodig. Hoe je het doet weet ik niet, maar je hebt me zelfs verrast door de zoetwater dolfijn te laten zien. Zij overleven het al jaren in jou bruin achtige water, maar het soort dolfijn sterft langzaam uit. De populatie gaat van 100 een aantal jaar geleden naar 12 dezer dagen. Want... je wordt soms ook gezien als afvalbak. Het was zeer bijzonder om tussen de dolfijnen te kajakken!

Toch nam ik even afscheid van je door een driedaagse trip in de Cambodjaanse jungle te gaan doen waar ik sliep in hangmatten aan bamboestokken, waar het eten in een bamboo stam werd gekookt en waar de dagen veel inspanningen vergen in combinatie met het dragen van je eigen jungle voedsel en jungle drinken (=veel rijst en uien en als drinken gekookt rivierwater met theesmaak bladeren). In principe heeft dus een van je bronnen mij helpen overleven. Een verkoelende waterval douche was daarbij ook niet verkeerd, trouwens! Toch mooi al dat onaangetaste natuur met zijn vuistgrote spinnen en wie weet wat voor grote dieren nog meer van jou water drinken.

1000en, nee miljoenen mensen zijn afhankelijk van jou. Een deel van de economie, zeker het toeristische gedeelte met al haar tours, is op jou gebouwd. De locale mensen genieten van je. Jij bent hun douche voordat het donker wordt, jij verzorgd hun vismaaltijden, jij bent hun wasmachine, jij bent hun weg naar de volgende stad, jij voorziet de rijstvelden van water en je bent het licht in het donker door zelfs elektriciteit op te wekken. Ze hebben je nodig om kokosnoot bomen te groeien en hun buffels water te geven. Je mooiste plekken staan op 10000en fototoestellen! Je bent het middelpunt van de belangstelling. Steden zijn op jou gebouwd!

Inmiddels heb ik al meer dan 500 euro in je gestopt en dat houd nog niet op.

Ik kan nog uren over je praten, maar ik ben net in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, aangekomen en je mag een keer raden wie ik daar weer tegenkom...

  • 31 Oktober 2012 - 12:55

    Wim Roomeijer:

    Bart wat een prachtige stijl van schrijven Had ik niet achter je gezocht. maar jij hebt meer kwaliteiten die ik niet ken. Ook in het voetbal na al die jaren! Ben wel oprecht blij dat je geniet! Tussen haakjes we hebben er weer drie punten bij,maar dat wist je waarschijnlijk al. Spreek je weer snel! Groeten.

  • 31 Oktober 2012 - 13:05

    Hans En Veroon:

    Hoi Bart,

    Wat een leuke en mooie poëtische brief heb je geschreven over de rivier die jou blijkbaar gered heeft!!!!
    Bart, wat maak je nou toch allemaal mee joh, je bent wel je grenzen aan het verleggen volgens mij. maar zolang het goed gaat/komt geniet ervan.

    Wat de natuur betreft hebben wij hier er echt geen idee van hoe het daar is, maar zo te lezen gaat het al
    je voorstellingsvermogen te boven helemaal wat de insecten betreft en dan vooral de grote ervan brbrbr.
    Wederom met veel plezier je verslag gelezen en kijk uit naar de volgende.
    Bart, geniet van alles en pas goed op jezelf.
    Hartelijke groet van Hans en Veroon

  • 31 Oktober 2012 - 13:08

    Menno:

    Sluit me bij Willem aan, alleen die voetbal kwaliteiten kon ik wel ;-)

  • 31 Oktober 2012 - 17:16

    Merel Zwanikken:

    Bart!

    Zo leuk om jouw reisverslagen te lezen! Echt genieten....!
    Ik blijf je volgen, als is het maar om even het gevoel te hebben ook weer in 'het verre' te zijn!

    Liefs, Merel

  • 31 Oktober 2012 - 17:37

    Anna:

    wauuuuwww! Wat mooi geschreven :)
    X Anna dV

  • 31 Oktober 2012 - 18:03

    Helma:

    Ik zeg.......in de krant dat verhaal!!! Prachtig.
    groetjes van ons allemaal

  • 31 Oktober 2012 - 18:19

    Geert:

    Dit is topwerk!

  • 31 Oktober 2012 - 18:33

    Thijmen:

    Wat kan jij schrijven zeg!
    xx one love!

  • 31 Oktober 2012 - 18:50

    Pap En Mam:

    Hey Bart!
    Schitterend geschreven!
    We zijn heel erg blij dat je zo van de natuur kan genieten en dieper nadenkt bij hetgeen de natuur aan de mensen schenkt.
    We wensen je nog heel veel meer prachtige en onvergetelijke ervaringen!
    Liefs Pap en Mam xxxxxxxx

  • 31 Oktober 2012 - 18:50

    Pap En Mam:

    Hey Bart!
    Schitterend geschreven!
    We zijn heel erg blij dat je zo van de natuur kan genieten en dieper nadenkt bij hetgeen de natuur aan de mensen schenkt.
    We wensen je nog heel veel meer prachtige en onvergetelijke ervaringen!
    Liefs Pap en Mam xxxxxxxx

  • 01 November 2012 - 13:19

    Marloes:

    Tis gewoon al leuk dat zoveel mensen zien dat je zo leuk kan schrijven haha!
    Maar weer een super leuk verhaal Bart! Zie het helemaal voor me! XXXXX

  • 01 November 2012 - 22:29

    Karin & Ruud:

    Ooit zo'n liefdesbrief aan een meisje geschreven Bartje??

  • 02 November 2012 - 21:42

    Floris En Ada:

    Bart, We zijn onder de indruk, van je schrijven, je ervaringen, en van die spinnen!

  • 03 November 2012 - 16:53

    Karin R:

    Hoi Bart, in een woord; skitterend! Plezier nog!

  • 05 November 2012 - 22:10

    Wendy:

    Je verhalen vanuit Canada waren al super om te lezen, maar dit is toch wel de overtreffende trap van goed schrijven! Echt heel gaaf wat je allemaal mee maakt en hoe je dat weet over te brengen... Enjoy!!

  • 06 November 2012 - 13:13

    Martine:

    Gaaf geschreven!! Ben jaloers! Geniet er van!

  • 09 November 2012 - 12:28

    Jack:

    Ik zeg, in de wereld draait door ermee............zal nico leuk vinden. Prachtig bart. gr de rezelmannen.

  • 10 November 2012 - 14:34

    Ingrid:

    Bart wat heb je dit prachtig geschreven! Het zet je aan het denken wat echt belangrijk is, toch?
    Groetjes hans en ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 58539

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 28 December 2012

Backpack reis Zuid-Oost Azie

27 Januari 2011 - 17 Juli 2011

Stagelopen in Toronto, Canada

Landen bezocht: