Een wereld van verschil - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bart Weel - WaarBenJij.nu Een wereld van verschil - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bart Weel - WaarBenJij.nu

Een wereld van verschil

Door: Bart Weel

Blijf op de hoogte en volg Bart

26 Januari 2013 | Singapore, Singapore

Ik koos niet alleen voor de boottocht van 28uur omdat het vriendelijker was voor mijn portomenee, maar meer om dit vervoersmiddel op de Indonesische manier mee te maken. Als enige blanke boven de 1.75m heb ik de tocht op het 60 meter lange schip iets anders beleefd dan dat ik in eerste instantie gedacht had. Het kostte mij 10 minuten om te realiseren dat een 'Standard Class' in Indonesië betekent dat je slaapt op een houten verhoging in een door 150 man gedeelde slaapzaal waar het benauwd en lawaaierig is en ruikt naar rottend avondeten, als de wc geur je neusvleugels niet vult... Voor de veiligheid was ik welliswaar verplicht om een klasse hoger te overnachten. Een veel te grote wereld van verschil: een bed, stilte, een eigen wc en douche, privacy en drie maaltijden die ik consumeerde in een grote eetzaal met live muziek(!). Drie man personeel stond klaar om mij alleen te serveren. Om de eetzaal te bereiken, moest ik over de mensen stappen die in de gang lagen te slapen, omdat het buiten op het dek noodweer was met misselijke mensen als resultaat. Ik voelde me puur schuldig om als enige(!) 25euro extra te kunnen veroorloven en heb daarom mijn golvend bed amper gezien!

Doordat Indonesië van alle markten thuis is en werelden van verschil kan laten zien per eiland hadden mijn paspoort en ik besloten om langer te blijven. Om een extra stempel te krijgen moest ik wel even een 'vriend' hebben in Indonesië die gerant kon staan voor mijn daden in de toekomst... En waar vind ik die? Gewoon even naar een reisbureau'tje gaan, je probleem uitleggen en 5 euro onder de tafel doorschuiven. Nu zijn we vrienden, toch?
De indrukwekkende boottocht bracht mij via Surabaya naar de Bromo vulkaan in Java, waar de rook van de lava mijn longen figuurlijk asfvalteerde, maar waar mijn ogen genoten van het met as bedekte uitzicht!
Vanaf de Bromo vulkaan 1800 meter boven het zeeniveau, zweefde ik een week later 20 meter onder het zeeniveau op 'een van de beste duikplekken ter wereld'. Ditmaal was het Indonesisch eiland Sulawesi aan de beurt om haar pracht en praal te laten zien. De pracht was zeker weten te vinden in de helderblauwe zee, mede door de zeeschildpadden en kleurrijke visjes en koralen, maar de praal was te zien in de binnenlanden van het cultuur-rijke eiland.

Achterop de scooter van de gids werd ik door de Torajaanse hooglanden vervoerd. Door de rijstvelden en de koffiebonen-plantages op naar de begrafenissen die hier een waar spektakel zijn. Een begrafenis is hier een speciale gebeurtenis. De overleden persoon kan niet begraven worden zolang alle familieleden nog geen afscheid hebben genomen (sommigen wonen op andere eilanden). Dit kan soms wel twee jaar duren! Daarnaast moet er genoeg geld zijn om buffels en varkens te kopen die midden op de begrafenis tussen de mensen met het kapmes via de keel worden omgelegd (dat is even wennen om te zien). Het idee is hier dat de dieren zo mee gaan naar het volgende leven van de overleden persoon. Het vlees wordt ter plekken gegeten of wordt weggegeven. De kosten van een buffel variëren van de waarde van een 2e hands Fiat Panda(€2.000) tot een BMW 1 serie (€30.000). Om in ongeveer dezelfde waarden te praten moet je je als Nederlander voorstellen dat je een Porsche 911 3.8 Turbo Cabriolet (€175.000) moet kunnen veroorloven om je geliefde te kunnen begraven. Daarbij komt nog dat je meerdere Porsche 911's moet aanschaffen als het om een belangrijk persoon gaat, wat meestal het geval is. Sommigen sparen dus hun hele leven voor de dood van een geliefde. (De bijgevoegde foto's kunnen wat schokkend zijn)

Waar ik de ene dag dus tussen de dode dieren stond, stond ik letterlijk twee dagen later naar een tas van 1500 euro te kijken in de winkel van Louis Vitton! In het champagne-bruisende Singapore wel te verstaan! Een wereld van verschil. Evenals de prijzen van de producten. 1,5 liter water ging van 40 cent naar 2 euro, een lunch van 2 naar 10 en de Snickers zijn er al helmaal niet te betalen! 3 euro meneer! Ik moet zeggen dat echte chocolade wel een van de luxe hoogtepunten voor mij was in Singapore, evenals het bezoeken van het te excentrieke symbool van Singapore: het hotel met 'het schip' erop!

Ik smurf mijn weg nog twee weken langs de kust omhoog richting het land van de Ladyboys, het land waaruit ik terug vlieg ik terug vlieg.

NOTE: Foto's zijn te vinden op mijn Facebook, helaas kon ik ze hier niet op krijgen. http://www.facebook.com/media/set/?set=a.538280296197327.123977.100000460846180&type=3

  • 26 Januari 2013 - 10:28

    Wim Koning:

    Wat een prachtige ervaring en weer zo treffend en contrastrijk verwoord. Als ik ik lees hoe je zou slapen met die andere 150 passagiers dan vult mijn neus zich met vlees, pis, stront en zuur braaksel en in Singapore ruik ik als contrast parfum en zie ik onbetaalbare tassen en kleding. Goede terugreis neef, hgrt Rina en Wim

  • 26 Januari 2013 - 10:53

    Juud:

    Hele grote verschillen........

    En best bizar dat het "maar" 25 euro duurder is voor een veel betere klasse, voor een 28 uur durende reis.
    Voor een westerling, niet veel geld voor zoveel meer luxe en betere hygiëne.

    Geniet van je laatste dagen en alvast goede reis terug.

  • 26 Januari 2013 - 12:31

    Wim Roomeijer:

    Bart wederom je verslag gelezen en herlezen. Wat een reis!! Wat zul je moeten wennen bij thuiskomst aan "ons" wereldje. Kan niet wachten om je weer te zien! Vooral nu je broer ook op reis is. Het is stil zonder de Weeltjes. Voorzichtig en alvast goede terugreis!!

  • 26 Januari 2013 - 13:18

    Hans En Veroon:

    Hey die Bart, werelden van verschil zie je en voel je hoe bijzonder.Onvoorstelbaar die bootreis en dan het contrast tussen Indonesie en Singapore.Volgens mij zit je harde schijf (je hoofd) al aardig vol, die van ons in ieder geval wel alleen al van het lezen, met veel plezier overigens en kijken er naar uit om je weer eens live te zien en vooral te spreken hoe leuk het skipecontact bij je ouders ook was. We werden op onze wenken bediend door je want we vroegen ons net af wanneer verschijnt Bart weer op ons scherm??
    Van Geert ook bericht van downunder dus daar gaan we nu naar toe (figuurlijk dan he)
    Bart geniet er nog even van en we spreken elkaar gauw.
    Pas goed op jezelf.
    Hartelijke groet van Hans en Veroon

  • 26 Januari 2013 - 14:44

    Sanne Van Dorp:

    Heej Bart, nou na jou verhaal nog even dat van je broer(tje) gelezen, gelukkig heeft hij dezelfde schrijfmanier, kunnen we weer maanden om hem dubbel liggen wanneer jij weer terug bent...
    Klinkt allemaal weer super!

    Geniet er nog heel erg veel van!

  • 27 Januari 2013 - 01:12

    Geert:

    Top. Geniet er nog van Broertje! Zie je over half jaartje :( .. ;-)

  • 30 Januari 2013 - 17:52

    Pap En Mam:

    Super dat je alweer kinderen blij kon maken (dankzij Anna) .. Wat een immens grote verschillen kom je toch tegen! Geniet nog van laatste ontdekkingen in Azië . Tot snel en dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 58544

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 28 December 2012

Backpack reis Zuid-Oost Azie

27 Januari 2011 - 17 Juli 2011

Stagelopen in Toronto, Canada

Landen bezocht: