Ongeremd - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Bart Weel - WaarBenJij.nu Ongeremd - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Bart Weel - WaarBenJij.nu

Ongeremd

Door: Bart Weel

Blijf op de hoogte en volg Bart

19 Oktober 2012 | Laos, Luang Prabang

Laos komt zijn belofte na. Het is een pracht. Vanaf de eerste dag 'alleen' op pad ontmoet ik medereizigers waarmee ik een paar dagen of soms paar uur mee meereis. Zo ontmoet ik 2 Engelse jongens in de bus naar Luang Prabang, waar ik nota bene door een guesthouse-eigenaar in Vientianne (hoofdstad Laos) direct (zonder er te slapen) naartoe werd verwezen/gestuurd, omdat Vientianne te saai voor mij zou zijn. Voor de Britten gold hetzelfde als voor mij: gezamelijk een tuc tuc delen is goedkoper, dus waarom niet van waterval naar waterval in dezelfde Tuc Tuc in Luang Prabang? Voor nog geen 9 euro per persoon huurden we een privechauffeur voor de gehele dag die ons van hot naar her reed en ons ongelofelijke mooie en verkoelende watervallen liet zien. De watervalschilderijen werden werkelijkheid!

Om de weg te vervolgen naar de beloofde (nog meer) ongeremde natuur, nam ik een minibus naar het noorden. Een dorpje grenzend aan een belangrijke rivier met slechts 1 a 2 Wifi plekken en kinderen die blij zijn om 'farang' te zien. In dit dorp ben ik ook een potje gaan voetballen op een enkelbrekend veld met als doelpalen slechts bamboo stokken en als hoofddoel de bal proberen te raken als hij net voor je opstuiterd!

Maar het kan nog erger qua primitiefheid. Met een aantal medereizigers besloten we namenlijk de houten kleurvolle boot stroomopwaarts te nemen naar een dorpje waar je alleen op die manier kan komen. Wat is dat genieten zeg. Geen auto's, geen internet, geen airco, geen bereik, geen lawaai alleen maar bungalows (3 euro de nacht), locaal eten, adembenemende uitzichten, uitgestrekte trekkingroutes omgeven door electricteitsloze dorpjes en slechts plaats voor een handjevol toeristen!

Als plattelandsduivel moest ik natuurlijk genieten van de bergachtige trekkingtochten waar je zeker moet zijn van genoeg water en eten in je rugtas, omdat het nog wel eens lang kan duren voordat je een volgend dorp tegenkomt. In totaal heb ik, met 2 Taiwanese dames, 10uur rondgelopen in de hitte van rijstveld tot dorp en van bergopwaarts naar bergafwaarts, maar het was ZEKER de moeite, en de 3 liter water, waard! 's Avonds bij een potje Uno in het kaarslicht met een aantals andere reizigers hoorde ik over de grotten in het midden van Laos. Na wat gereis met de boot, nachtbus en een gammele jaren '70 net-nog-rijdende bus ben ik een aantal dagen geleden aagekomen in Tha Kheak. Samen met een Amerikaanse reisgenoot, die ik in de bus hierheen tegenkwam, ben ik met een semi-automatische scooter/motor (110kmph) 'The Loop' in een paar dagen gaan doen. 550 km op stoffige wegen met onderweg dorpjes met kinderen die langs de weg naar je zwaaien en 10 verschillende grotten met als belangrijkste de Kong Lo Cave: een 7,5km riviergrot. Al vond ik persoonlijk de uitgestrekte en adembenemende uitzichten (zie foto's) en taalbarieres (waar je de Lonely planet vertalingen nodig had om eten te bestellen) nog interessanter.

Misschien zeggen foto's meer dan mijn 484 woorden en daarom zijn er wat langver(w)achtte foto's toegevoegd aan beide reisverslagen. Geniet ervan, dan zal ik dat ook doen!

  • 19 Oktober 2012 - 10:20

    Mieke Schenk:

    Hey Bart,

    Wat een onwijs gave dingen maak je mee! Ben jaloers.....
    Geniet lekker verder!

    Gr Mieke

  • 19 Oktober 2012 - 10:52

    Pap En Mam:

    WAUW Bart , wat een bijzondere en innemende reis ben je aan het maken!
    Wel heel erg leuk dat je allerlei mede reizigers ontmoet, die een zelfde doel hebben: zoveel mogelijk zien en meemaken.
    Je prachtige foto's spreken boekdelen.
    Heel veel plezier en tot skypes
    dikke kus van ons en take care xxx

  • 19 Oktober 2012 - 12:00

    Wim Roomeijer:

    Geweldig Bart Krijg bij het lezen van jouw verhaal heimwee naar mijn tijd in de Filipijnen. Genieten en bewaar nog wat om aan ons te vertellen bij je terugkomst. Gr. wim Roomeijer

  • 19 Oktober 2012 - 12:39

    Karin R:

    Supermooie foto's Bart..........jij maakt nog eens wat mee en zo te lezen/zien geniet je er volop van! groetjessss

  • 19 Oktober 2012 - 17:37

    Hans En Ingrid:

    Ha die Bart,
    Wat een super mooie foto,s! Je maakt wel wat mee. Leuk voor je dat je allerlei mensen ontmoet. Dat wilde je ook graag. Bijzonder al die landen die je bezoekt. Geniet van alles! Je komt ogen te kort denk, van al die dingen die je ziet.
    We willen je verhalen graag horen als je weer thuis bent. Gaaf man.

    Groetjes Hans en Ingrid

  • 21 Oktober 2012 - 15:31

    Hans En Veroon:

    Hoi Bart, wat een avonturen beleef je zeg, dat je je enkel niet gebroken hebt met dat potje voetbal!! Je bent natuurlijk een supervoetballer, maar het veldje zag er nu niet bepaald lekker uit.
    Dan de watervallen en maakte je nou een sprong?? Waaghals niets is te gek voor je lijkt het wel.
    Deze reis brengt je vast datgene wat je wilt: andere mensen en gewoontes zien en beleven, schitterend dat je het mee kan maken en leuk voor ons om het te lezen!!

    Hartelijke groeten van Hans en Veroon


  • 21 Oktober 2012 - 15:31

    Hans En Veroon:

    Hoi Bart, wat een avonturen beleef je zeg, dat je je enkel niet gebroken hebt met dat potje voetbal!! Je bent natuurlijk een supervoetballer, maar het veldje zag er nu niet bepaald lekker uit.
    Dan de watervallen en maakte je nou een sprong?? Waaghals niets is te gek voor je lijkt het wel.
    Deze reis brengt je vast datgene wat je wilt: andere mensen en gewoontes zien en beleven, schitterend dat je het mee kan maken en leuk voor ons om het te lezen!!

    Hartelijke groeten van Hans en Veroon


  • 22 Oktober 2012 - 09:10

    Marloes:

    Heeyy!! Nou ik heb al je foto's weer bekeken, 't zijn een en al anzichtkaarten! Onwijs gaaf! En vooral die plek waar je gewoon geen internet hebt, heerlijk rustig ;) Tot skypes/ whatsapps!!

    Ook wel heel gaaf dat je elke keer weer mensen ontmoet onderweg, volgens mij heb je bijna nog niks alleen gedaan haha!
    XXX

  • 31 Oktober 2012 - 15:37

    Robert Tediek:

    Bart!! Ik ben bijna klaar met school! Dus de volgende keer ga ik met je mee!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 58562

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 28 December 2012

Backpack reis Zuid-Oost Azie

27 Januari 2011 - 17 Juli 2011

Stagelopen in Toronto, Canada

Landen bezocht: