Hollandse invloeden - Reisverslag uit Kumai, Indonesië van Bart Weel - WaarBenJij.nu Hollandse invloeden - Reisverslag uit Kumai, Indonesië van Bart Weel - WaarBenJij.nu

Hollandse invloeden

Door: Bart Weel

Blijf op de hoogte en volg Bart

06 Januari 2013 | Indonesië, Kumai

Een hotelkamer met airco, een warme douche, 24uur wifi, eten dat precies op smaak is (en geen rijst/nasi is) en zelfs een toetje... Allemaal dingen die mijn reizigerswoordenboek de afgelopen maanden niet heeft bevat, en zeker niet in Myanmar. De eerste dagen dat ik de Mac Donalds weer in overvloed zag en de mensen op straat niet iets vriendelijks tegen me zeiden, waren in Kuala Lumpur waar ik een stop had van twee dagen voor mijn doorvlucht naar Bali, Indonesie. Deze laatste toeristische trekpleister mocht ik samen met Lonneke ontdekken.

Het was een soort vakantie in een vakantie zeg maar... We hebben genoten van de luxe die het eiland te bieden heeft, door onder meer te gaan duiken in een helder blauwe zee die ons ons haar prachtige koralen en haar gele, blauwe, oranje en gestippelde vissen liet zien, die je alleen maar kent van National Geographic. Bij onze derde duik, die we deden bij een klein droomeiland dicht bij Bali (lees: witte stranden, blauwe zee, bruine bungalows aan het strand omringd met groene tuinen en een zwembad in het midden), zagen we een kleine rifhaai en zwommen er zelfs twee zeeschilpadden langs ons heen! Als mijn zuurstoftank niet leeg was binnen een uur, had ik langer gebleven!

Toen ik Lonneke na bijna 10 dagen op het vliegtuig had gezet terug naar Perth, bedacht ik me dat terug gaan naar een hotel in Bali niet hetgeen was wat ik wilde. Bij de balie van de Ryanair van Indonesie heb ik gevraagd naar de goedkoopste binnenlandse vlucht. 38 Euro lichter en twee uur later nam ik twee propeller vliegtuigen van ieder een uur naar een plaatsje in de provincie Kaliamtan, genaamd Banjarmasin. Banjarmasin? Ja, Banjarmasin: http://www.lmgtfy.com/?q=Banjarmasin%2C+Kalimantan%2C+Indonesie . Later bleek dit een toeristloze plek te zijn, waar alle hotels vol zaten met nationale 'toeristen' die er Oud&Nieuw wilde vieren. Gedwongen sliep ik, samen met de kakkerlakken, in een aftans hotel naast een Moskee die om 4uur 's ochtens je 'gemoedellijk' met haar speakers wakker zingt. Maar he!, de wereld vergaat niet! (letterlijk en figuurlijk), dus de volgende dag sliep ik gewoon in een ander hotel waar ik door de Indonesische gastvrijheid werd omgeven. De hotelreceptioniste vroeg Banjarmasins enige 'echte' toerist mee om te gaan lunchen met haar oud klasgenoten(+- 40jr). Hun Engels was minimaal, maar gelukkig spreek ik een beetje Indonesisch (handoek, asbak, klamboe en langzaam) dus dat was een prima lunch. Ook liet ik me vrijwillig leiden naar een diamantenmijn, waar de arme werkers in diepe geulen en in de brandende zon met de hand op zoek zijn naar hun geluk (de diamant). Ook zag ik via een 'grachtentoer' dat de inwoners van Banjarmasin grotendeels aan/op de rivier wonen. De toiletpot hangt direct boven deze rivier waarin ze ook de was doen en hun tanden poetsen... Dus als de stroming jou kant op staat en jij doet toevallig de was, mag je hopen dat de buurman er toevallig niet is..

Toevalligerwijs kwam ik een aantal uur voor het einde van 2012 drie medereizigers tegen waarmee ik, met sterretjes en al, het nieuwe jaar inluidde. Nouja inluidde... Aftellen tot 00.00uur deden de 100en mensen, die stilstaand op hun scooter met hun helm op Oud&Nieuw vierden, niet. Het was aan ons om het nieuwe jaar 'officieel' juichend te beginnen.

Veel tijd om het alcoholvrije feest (Islamitische invloeden) te vieren had ik niet, want de volgende ochtend vroeg bracht een te krappe bus mij naar de echte reden dat de provincie Kalimantan mij aantrok. Dit is namenlijk een van de twee gebieden is in de wereld waar de Orang Oetans 'nog' in het wild leven (ook in de provincie Sumatra). De 3 daagse boottocht door het Nationale Park deed ik niet alleen. Ik ging namenlijk met de Zuid-Afrikaan (Hollandse invloeden) George, in de jungle. Ik dacht even dat ik een aantal goede bekenden van thuis in de bomen zag rondslingeren, want deze prachtige dieren hebben voor 96.4% dezelfde genen als jullie allemaal! De trip was een groot succes met meer dan 10 Orang Oetans (2 wild, en 8+ semi wild) en de boottrip zelf was prima verzorgd. We hebben heerlijk geslapen met de junglegeluiden om ons heen!

Momenteel ben ik in afwachting van een vertraagde containerschip die mij in 28uur naar Surabaya (Java) zal brengen. (Was goedkoper dan vliegen) De zee zou te ruig zijn om te varen, dus ik wacht in het dorpje Kumai, waar ik heerlijk 100 keer op een dag 'He mister!' hoor.

Vanuit hier wens ik de lezer een mooi en uniek 2013 toe! Het beste!

  • 06 Januari 2013 - 12:20

    Karin R:

    Weer skitterend Bart! Topverslag....

  • 06 Januari 2013 - 13:46

    Bram:

    like!

  • 06 Januari 2013 - 15:47

    Hans En Ingrid:

    Hoi Bart, leuk weer eens iets te lezen over je avonturen. Wat zal het weer wennen worden als jullie in nederland zijn! Nu nog even genieten daar en tot gauw.

  • 06 Januari 2013 - 16:01

    Karin & Ruud:

    Hey Bart, voor jou ook een prachtig nieuwjaar gewenst vanuit de Polder! Wat doe je veel goeds daar, mede dankzij Bram. Toen je moeder het vertelde dacht ik, jee wat stom, daar hadden wij ook op kunnen komen, gewoon een collecte houden onder de vrienden, iedereen 10 euri in de pot doen en naar jou overmaken. Als je weer in deze gelegenheid komt meld het dan even aan Senne (via de mail) en dan houden we een collecte hier. Zeker weten dat er niets aan de strijkstok (lees salaris van de "managers") blijft hangen doen de mensen wel hun knip opentrekken en wij hebben ook weer het gevoel dat we iets goeds doen.
    Het "oudejaarsfeest" bij je ouders was weer legendarisch. Moest zelf om half 1 naar mijn werk maar wat ik van Ruud hoorde ... Je vader, samen met nog 2 andere vaders, hebben het ternauwernood overleeft. Bij het eerstvolgende feest dat zij geven gaan we maar voor hun collecteren voor een paar knappe tuinstoelen.
    In de polder gaat alles zijn gangetje, vandaag de nieuwjaarsreceptie bij BKC, herstel sv Kleine Sluis, en er was wat gedonder of het nu op zaterdag of zondag gehouden moest worden. Nu maar op zondag en volgens mij volgend jaar op de zaterdag. Iedereen in zijn waarde laten. Kan zelf niet heen want heb het flink in mijn rug en vrees alweer hoe de 3 Hiemstra's vanavond thuiskomen. Dronkerder kan waarschijnlijk niet.
    Hoop dat je nog een mooie tijd heb Bart. Hartelijke groeten van ons allemaal.

  • 06 Januari 2013 - 16:08

    Hans En Veroon:

    Hey die Bart, oh je moet er toch niet aan denken die rivier met echt van alles er in op....je verstand op nul en'
    blik op oneindig, ook weer niet te want je weet maar nooit. Je beleeft wel wat en genieten doen we steeds van je verslagen, maar als ik het goed begrijp is het eind in zicht van je avontuurlijke reis en kunnen we je gauw live horen en zien, waar we dan ook erg naar uitkijken, wij wel in ieder geval, jij nog even genieten van het "vrije" leventje en de dingen doen die je wilt. Mooie foto's trouwens Bart.
    Nog veel plezier en het zal best een indrukwekkende boottocht worden. Tot gauw!
    Hartelijke groet van Hans en Veroon

  • 07 Januari 2013 - 10:14

    Wim Roomeijer:

    Bart een prachtig 2013!! En hoop dat je ook een beetje ben uit gereisd. Wat een verslag,geweldig. Opsturen naar RTL 4 Uitzenden!! Wordt je vakantie wellicht terug betaald! Geniet van je laatste weken. Hier verwacht men deze week de intrede van de winter dus dat wordt even aanpassen bij terugkomst. Het gaat je goed man!! Groeten Wim Roomeijer.

  • 09 Januari 2013 - 21:02

    Anna:

    Leuk verslag weer Bart ! Ik blijf je trouw volgen hor ;) Vind het super stoer dat je zo'n reis maakt! :)

    X uit Grootebroek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 58546

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 28 December 2012

Backpack reis Zuid-Oost Azie

27 Januari 2011 - 17 Juli 2011

Stagelopen in Toronto, Canada

Landen bezocht: