Hier en daar - Reisverslag uit Toronto, Canada van Bart Weel - WaarBenJij.nu Hier en daar - Reisverslag uit Toronto, Canada van Bart Weel - WaarBenJij.nu

Hier en daar

Door: bartweel

Blijf op de hoogte en volg Bart

25 Maart 2011 | Canada, Toronto

Was ik al eigenlijk al uitgepraat over de Internationale medemens en met name De Chinees? Volgens mij nog niet eens en ik stond er al tussen met Tom (Duitse jongen). Op de overbekende Kensingtonmarket waar je van alles, dat natuurlijk goedkoop ingekocht wordt bij de lieftallige Aziaten, kan krijgen. Alles lieftallig in het eigen taaltje geschreven, wat betekent dat het eigen volk voor de eigen omzet zorgt in een ander land, wat betekent dat ze hier dus een leven opbouwen en het stukje voor stukje land overnemen, zonder daarvoor met enige buitenlandse mensen in contact te komen…Dat heet: de opkomst van de Chinees!
Het grappige was dat we die avond onze nieuwe vriend hebben verwelkomd uit Korea. Interessante gesprekken komen op na de gebeurtenissen in Japan en, jawel, we hebben zelfs over de politiek, Libië en de relatie tussen Korea, Japan en China gepraat. Het mocht een minuut duren voordat de onderwerpen op, zegmaar, minder-formele onderwerpen over gingen. Het leren van andermans taal bijvoorbeeld. Probeer jij maar eens de Nederlandse R te rollen en de Noord-Hollandse G te gorgelen als je uit Canada, laat staan, Korea komt!

Leren is iets wat ik op dit moment 24/7 doe. Zo heb ik ook geleerd wat het teken in de Canadese vlag betekent... dat blad ja! Dat is het blad van de Maple Tree die hier in grote getale groeit, maar waarom zou je dit blad in de Nationale vlag doen? Gina heeft me meegenomen voor een wijze les over de Maple Tree. De overbekende sap dat uit deze boom komt in de herfst, en waar vele Canadezen gek op zijn, werd ontdekt toen vroeger een jonge Native (eerste volk in Canada) aan het sap van een boom ging likken en merkte dat het sapje een vrij zoete smaak had. Wie had dat kunnen bedenken dat je wereldwijd kenmerk van een vlag zou kunnen ontdekken door te likken aan iets. Dat wil ik ook! Deze Maple Syrup die ik rechtreeks uit van de boom en na 24 uur koken geproefd heb was overigens een reden voor deze toerist om een flesje ervan te mee te nemen voor eigen consumptie!
Maar voordat het Maple Syrup verhaaltje zover was, werd ik wat vertraagd door een of andere tijdzone. De tijd is hier namelijk 2 weken geleden een uur vooruit gegaan en dat gaat pas dit weekend in ons kikkerlandje gebeuren. Ik heb dus een al een uur minder geleefd dan jullie… of juist 5 uur minder als je de tijdzones meeneemt…. Eh….?

Hoe dan ook, de tijd is hier niet echt belangrijk. Ik heb namelijk een fietstochtje gemaakt op ene zondag, welke richting Lake Ontario ging. Of het nou een sportief doeleinde of een geniet doeleinde had, weet ik niet, maar wat is dat lekker zeg. Speciaal voor de wandelaars, fietsers, hardlopers en skeeleraars zijn er paden gemaakt langs het zeer mooie uitzichtverstrekkende meer. Mensen die hand in hand lopen in het park met huppelende eekhoorntjes om hun heen en dan met de CN Tower op de achtergrond, is het niet zo moeilijk om verliefd te zijn…
Door dit fietstochtje heb ik best wel veel gezien van het gebied waar ik woon in Toronto. Het is best een mooie stad en de gemeente doet er alles aan om het een beetje groen te houden, letterlijk in figuurlijk. Niet alleen met de vele parken die ze hier hebben maar ook als het weer eens begint te sneeuwen. Hoe krijg je het voor elkaar… 23 Maart en het is gewoon -5 en er ligt minimaal 5cm verse sneeuw. Tot nu toe hebben we nog maar eventjes mogen proeven van de groene lente. En dan bedoel ik niet het groene bier van afgelopen Saint Patricksday.

Canadezen voelen zich, en terecht, nog steeds betrokken bij het Verenigd Koninkrijk. En als er dus daar een feestje gevierd wordt, zoals Saint Patricksday in Ierland, dan doen wij dat ook! Doe en groene muts op met een klavertje vier erop en drink groen bier. Een heerlijk motto, maar dat groene bier.. doe mij maar een goudgele rakker!

  • 26 Maart 2011 - 12:51

    Je Zus:

    Ik kwam het verhaaltje tegen op Facebook en moest het even lezen, alsof je een colunm leest! Maar nui heb ik te lang pauze gehoudewn, dus als ik op mn kop krijg, is het jouw schuld!!
    Byeee Broertje!! Xx je grote zus

  • 26 Maart 2011 - 13:11

    Melvin:

    Weer een mooi verhaal Bart.
    Maar over die tijdzone hebben al lang genoeg over gehad in Londen?

    veel plezier daar!

  • 26 Maart 2011 - 22:22

    Annemarie:

    hi bart, wat weer een leuk verslag. vind het ook leuk te lezen dat gina er steeds in voor komt. op het culturele vlak kom je niets te kort! bye, doe ze de groeten.

  • 26 Maart 2011 - 22:52

    Geert:

    Mooi verhaal Bart!

    Ik doe heel andere dingen en vind het daarom heel leuk (en apart) om jou ijzige verhalen te lezen!

    X je broer

  • 27 Maart 2011 - 11:20

    Hans En Veroon:

    Tjeetje Bart, wat kun jij leuke verslagen schrijven voor ons nog leerzaam ook. Wij zijn echt blij voor je dat je goed je draai hebt gevonden daar in Canada, je kunt best trots op jezelf zijn. Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag. Groetjes van ons uit Akersloot.

  • 27 Maart 2011 - 11:20

    Hans En Veroon:

    Tjeetje Bart, wat kun jij leuke verslagen schrijven voor ons nog leerzaam ook. Wij zijn echt blij voor je dat je goed je draai hebt gevonden daar in Canada, je kunt best trots op jezelf zijn. Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag. Groetjes van ons uit Akersloot.

  • 27 Maart 2011 - 11:20

    Hans En Veroon:

    Tjeetje Bart, wat kun jij leuke verslagen schrijven voor ons nog leerzaam ook. Wij zijn echt blij voor je dat je goed je draai hebt gevonden daar in Canada, je kunt best trots op jezelf zijn. Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag. Groetjes van ons uit Akersloot.

  • 29 Maart 2011 - 13:39

    Anna De Vries:

    Haha mooi verhaal weer, ja ik verveel me op me stage dus dan ga ik al mn waarbenjij.nu vrienden maar of om even een weer bij te lezen! Nou zag ik zomaar Kevin vd Kamp tussen je reisvrienden staan! Hoe ken je die nou weer?:p Die ken ik ook ;) Toevallig toch!?
    Nou geniet nog maar lekker daar! :D
    x

  • 29 Maart 2011 - 14:39

    Marise:

    Zo leer je ons ook nog iets Bart! Je schrijft leuk. X

  • 30 Maart 2011 - 19:01

    Miriam:

    mooi verhaal weer Bartje!
    echt leuk en idd leerzaam om te lezen

    suc6 weer verder met alles en wacht je volgende verhaal weer af

    dikke kus miriam

  • 01 April 2011 - 16:18

    Loes En Dick Weel:

    wat leuk bart om wat van je te lezen , dan hebben wij ook ,n idee hoe het je allemaal vergaat daar ! ik heb nog veel te lezen van m,n reislustige familie ! en wat leuk dat je ouders komen he ? het is toch niet te geloven ze reizen zowat de hele wereld over ! maar goed ik hoop dat het goed met je gaat , en zal de reisverslagen ook lezen , als je ouders er zijn ! groetjes van je tante en je oom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 58561

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 28 December 2012

Backpack reis Zuid-Oost Azie

27 Januari 2011 - 17 Juli 2011

Stagelopen in Toronto, Canada

Landen bezocht: