De internationale medemens - Reisverslag uit Toronto, Canada van Bart Weel - WaarBenJij.nu De internationale medemens - Reisverslag uit Toronto, Canada van Bart Weel - WaarBenJij.nu

De internationale medemens

Door: bartweel

Blijf op de hoogte en volg Bart

11 Maart 2011 | Canada, Toronto

Ijsvertier in Toronto!
Mensen die ontzettend veel moeite doen om met een kettingzaag, polijstmachines en het fijnste gereedschap een blok ijs om te toveren in een prachtig 3D figuur! Een feestje van de overheid dat alleen kan worden gedaan in landen met een land klimaat waar het lang koud kan blijven, en dat is het hier nogsteeds! Dit gratis evenement, met clownen en warme chocomel, werd dan ook druk bezocht.. en welk folk profiteerde er (natuurlijk) met volle teugen van en besloot om met het hele land te komen.. inderdaad DE CHINEES! Ik besloot om deze icesculps eens in mijn eentje te gaan bezoeken.. Het voordeel van alleen gaan is dat JIJ bepaald wat je wilt en hoe je dat wilt en het nadeel is dat je niet samen op de foto kan met een ijsblokfiguur. Maar waarom zouden we de rollen niet eens omdraaien……? You hallo hallo, you take picture from me? Yes? Ahh.. Thank you!
Trouwens, niks tegen deze mensen hoor. Ze runnen hier namelijk verschillende kleine (nooit opgeruimde) winkeltjes waar ik namelijk mijn groente en fruit koop, omdat het zo heerlijk goedkoop (en goed) is. Het lieveling fruitproduct van menig mens, de aardbei, kun je hier voor $1.00 (€0.74) per 500gram krijgen! Dus als ik ’s ochtends opsta eet ik aardbeien, bij de lunch eet ik jawel, aardbeien, en ben ik nog een methode aan het zoeken om het als diner te eten… Bakken, grillen of koken misschien?

En als de Chinese hun eer hoog kunnen houden met hun winkeltjes en goedkope producten, dan kunnen wij dat ook! En wat ga je dan doen als Nederlander? Fietsen! Fietsen naar je werk en fietsen naar de supermarkt. Weinig mensen die dat hier doen, wat zeg ik BIJNA niemand, met deze vrij koude maand Maart. En als er dan een fietser is te vinden, dan weet ik nou niet of het de Canadees is die de winter probeert te trotseren, of net als mij geld probeert te besparen, of dat het nou net zulke ‘toeristen’ zijn als ik. Want alle andere fietsers dragen een helm en dan wil ik dit niet aan een andere nationaliteit koppelen, en dan bedoel ik zeker niet onze (jullie) oosterburen! Het valt me trouwens wel op dat, sinds ik een fiets heb en naar me werk fiets, het altijd Hollands (honden)weer is! Wie heeft dat liedje “Always take the weather with you, everywhere you go” in godsnaam gemaakt?

Toch kom je hier ook zo af en toe Nederlanders tegen die voegah (na de oorlog) hier naartoe zijn verhuisd vanwege de huizennood. Zo ook toen ik naar een klassiek(!) concert ging, waar Gina (de vrouw waar ik 2 weken bij verbleef) in op moest treden. Twee Nederlandse mannen waarmee ik aan de praat raakte en die dan zo benieuwd zijn naar mijn Hollandse praatjes dat ze me mee namen uit eten! Zo leer je nog van deze mensen met hopen ervaring te eten met stokjes! Het waren kennissen van Gina en geïnteresseerden van de klasieke muziek. En dat begrijp ik best, zo’n muzikaal kunstwerk wat zo’n groep levert verklaart een hoop! Je weet meteen waar de achtergrond muziek van het dineer van 007 in de films vandaan komt en hoe de muziek van de Pocahonthas tekenfilm gemaakt is, wordt je ook gelijk volkomen duidelijk! Klassieke muziek… Respect voor de mensen die het maken!

Veel jonge Nederlandse studenten zijn hier denk ik niet… Via het bemiddelingsbureau (Internex) hebben we namelijk elke donderdagavond een Pubavond. Studenten uit alle hoeken en gaten van de wereld zijn hier voor verschillende reden naartoe gekomen. De mooiste verhalen komen naar buiten vanuit Mexico, Duitsland, Brazilië, Peru, Tsjechië en Nederland. Waar in het ene land sommige drugs legaal is gemaakt, wordt in het andere land het land geteisterd door criminaliteit en bendes die het land beheren. Één avond in de week bleek niet genoeg om deze verhalen met elkaar te delen en daarom werd via Facebook de zaterdagmiddag, met een cultureel bezoekje aan de toeristentrekpleister The Hockey Hall Of Fame (museum), en de zaterdagavond ook ingepland. Toch blijft een student een student, waar hij ook vandaan komt en welke kleur je ook bent, want deze wilt bier en dat wilt hij zo goedkoop mogelijk!

  • 12 Maart 2011 - 09:52

    Anna:

    Hahaha leuk verslag! :D Hier in Turkije zijn de aardbeien ook super cheeeeeeap :) Heel fijn!! :D Have fun !

  • 13 Maart 2011 - 13:28

    Ingrid:

    Hoi Bart,
    zal ik wat recepten mailen, zodat je als volleerd kok terug komt? groetjes

  • 13 Maart 2011 - 14:52

    Hans En Veroon:

    Hoi Bart, ja, ja een mens maakt wat mee hé? Leuk om te lezen dat je veel verschillende ervaringen op doet en ervan geniet. Veel succes met alles waar je zoals mee bezig bent de komende weken. Hartelijke groeten van ons uit Akersloot.

  • 13 Maart 2011 - 14:52

    Hans En Veroon:

    Hoi Bart, ja, ja een mens maakt wat mee hé? Leuk om te lezen dat je veel verschillende ervaringen op doet en ervan geniet. Veel succes met alles waar je zoals mee bezig bent de komende weken. Hartelijke groeten van ons uit Akersloot.

  • 14 Maart 2011 - 18:31

    Helma:

    Hey Bart, wat kan jij toch verschrikkelijk leuk en gezellig schijven! Blijf genieten van alles en iedereen die je tegen komt.
    Groetjes uit de Polder!!

  • 15 Maart 2011 - 10:44

    Pap En Mam:

    Wat heerlijk weer om te lezen Bart.
    Jaloeoers op die aardbeien, het water loopt me in de mond.
    Kan niet wachten om een broodje bij je te komen eten...
    Zet hem op en tot skypes.
    Veel liefs van ons. XXX

  • 15 Maart 2011 - 20:43

    Marloes:

    Bart?! Moet jij niet een andere opleiding gaan volgen? Volgens mij wordt je een uitstekend journalist!
    Je kan zo colums gaan schrijven, ik wordt helemaal meegezogen door je verhaal haha!

    Maar superleuk om te lezen hoorr! En aardbeien .. hmm, ze beginnen hier ook eindelijk een beetje in prijs te dalen en zijn misschien over 2 maanden ook voor deze student te betalen ;) En ben benieuwd welk hoofdgerecht je kan serveren met aardbeien, let me know! ;)

    Ook weer heerlijk om te lezen dat je geld bespaart door een fiets aan te schaffen! Hebben we van moeders geleerd denk ;) Kijk je wel uit... omdat het niet zo'n fietscultuur heeft?

    Nou goed.. we skypen binnenkort wel weer een keer goed? Of iig een keertje als paps en mams bij je zijn!
    XX

  • 16 Maart 2011 - 06:38

    Kris:

    Gaaf om te lezen weer Bart!!

  • 16 Maart 2011 - 14:24

    Merel:

    Leuk om te lezen dat jij wel gewoon de fiets pakt! Doe wel voorzichtig hé! Want als het er daar net zo aan toe gaat als hier....
    Je foto's zijn ook echt super mooi!! Veel plezier!! X

  • 16 Maart 2011 - 16:25

    Hoi Bart:

    Ha, mede reiziger! Dat fietsen (of eigenlijk niet fietsen...) is inderdaad een aardig kenmerk van Canada. :) Ik zit sinds kort in Hamilton, niet zo ver van Toronto, en heb ook een 'fiets' aangeschaft. Hoewel de auto's super voorzichtig zijn voor voetgangers heb ik als fietser op de weg toch minder vriendelijke momenten ervaren. Ik hoop dat jou dat beter af gaat.

    Mocht je het leuk vinden om de tourist uit te hangen en de omgeving te gaan verkennen, of een keer iets te drinken... let me know!

    Veel plezier met je stage!
    Esther
    estherrozeboom.wbj.nu

  • 17 Maart 2011 - 22:24

    Rob Koning:

    He neef, leuk om je verhalen te lezen. Gooi 8 aardbeien, rum, limoensap en wat ijs in de blender en je hebt een Strawberry Daiquiri. Proost! Wat een reislustige familie. De één in Curacao, de ander in Canada en vanuit Brazilië de groeten van mij en Laurie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 58563

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 28 December 2012

Backpack reis Zuid-Oost Azie

27 Januari 2011 - 17 Juli 2011

Stagelopen in Toronto, Canada

Landen bezocht: