Van Hot naar Her - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bart Weel - WaarBenJij.nu Van Hot naar Her - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bart Weel - WaarBenJij.nu

Van Hot naar Her

Door: Bart Weel

Blijf op de hoogte en volg Bart

26 September 2012 | Thailand, Chiang Mai

We zijn onderweg! Afgestudeerd en wel zijn we, mijn 9 kilo zware backpack en ik, aan een reis begonnen naar Zuid-Oost Azie. Drie en een halve maand zal ik vertoefen in (benauwende) warmte, natuurrijke omgevingen, veel verschillende hostels en huizen, bars en vervoersmiddelen.

De voorbereiding op de klap van het gaan van een koud kikkerlandje als Nederland naar Thailand, kon in eerste instantie niet goed worden gedaan in de 10uur durende vlucht waar een vader zijn krijsende baby op repeat had gezet. Gelukkig werd ik niet veel later gedropt in een hostel met airconditioning om mijn uurtjes te maken. Overdag wel te verstaan.

Via couchsurving (website waar mensen een slaapbank aanbieden voor reizigers en waar reizigers elkaar ontmoeten) wist ik dat ik de eerste paar dagen reizigers zou ontmoeten in Bangkok. Zij hebben mij de eerste 'ongelofelijk!' momenten kunnen bezorgen door slechts een kijkje te nemen in delen van de 8.000.000 mensen tellende hoofdstad. Ongelofelijk(!) hoeveel ladyboys hier rondlopen, ongelofelijk(!) hoe goedkoop hier alles is, ongelofelijk(!) hoe open de mensen in dit land zijn, ongelofelijk(!) hoeveel prostitutie hier gaande is en ongelofelijk(!) hoe ze hier geen echte regeles hebben en slechts alles losjes oplossen! Alles wat je denkt als je aan Bangkok denkt wordt hier drie dubbel bevestigd.

De enige regel die ik heb kunnen ontdekken is: geloof in Buddha en alles komt goed. Zo kun je hier gewoon in een bus rijden die een wiel mist, je truck zo vol laden met plastic flessen tot het niet meer kan (hetzelfde geld trouwens voor bussen voor mensen: vol = bijna vol) en je kan zelfs een vrouw zijn als je een man bent. Zoals ik de eerste 10 dagen ervaar is Thailand een land dat Westers wil worden (of lijken), maar het nog niet waar kan maken, omdat ze de spullen, tijd of cultuur er niet voor hebben. Het is bijvoorbeeld uniek als je ergens binnenloopt en de muren zijn werkelijk allemaal dezelfde kleur of het schilderwerk is daadwerkelijk af. Ze hebben hier wel alles, maar het is net niet 'je van het'.

Een plaats waar het wel 'je van het' was, was het resort waar ik verbleef voor 4 nachten. Ik werd namenlijk uitgenodigd door een Thai, om, samen met 3 Amerikanen en 1 Brit (die hier wonen), een Engelse kamp te geven aan schoolkinderen. Daar werd alles voor me betaald en sliepen we in een resort 500km ten Noord Oosten van Bangkok. Het is echt top om kinderen Engels te leren, die bijna geen woord Engels spreken. Door bijvoorbeeld door een vogel op het bord te tekenen en hen het Engelse woord te laten zeggen, leerden zij de taal. Na 4 dagen ben je gesloopt. Of omdat de 200 kinderen zo enthousiast en druk zijn, of omdat het zo warm is (33 graden en benauwd) en heen en weer rent om spelletjes met ze te spelen, of omdat je iedere avond weer een 'feedback' avond hebt bij het resort aan het zwembad! Ik weet niet wat nu het zwaarst was, maar lachen was het zeker! En blijkbaar was ik goed of enthousiast genoeg, want er staat alweer een volgend kamp op mij te wachten in een nog mooier gebied waar de ouders van de kinderen nog meer geld hebben en dus nog meer verwachten. Daarnaast helpt het ook dat het resort aan het strand is, ik betaald krijg (25 euro per dag is voor hen veel), het lachen is met de andere leraren en naar een eiland gaan na het Engelse Kamp. Oh, en je doet iets goeds voor de Thaise bevolking natuurlijk!

Momenteel zit ik in een Internetcafe in Chiang Mai, 700km ten Noorden van Bangkok, waar ik meer de natuurlijke kant van Thailand ga zien. Er worden heel wat tours aangeboden waar je bijvoorbeeld mee kunt White Water raften en de lokale bevolking kan zien in de berggebieden. En bergachtig is het, want de slaaptrein die mij hierheen bracht heeft mij heel wat kleine heuveltjes in het spoorwegnet laten voelen tijdens het slapen. Het was goed te doen, en zeker voor die prijs (23 euro).

Foto's komen later, als ik tijd en internet heb en niet druk bezig ben met mijn volgende reis bekijken of rondstruinen of aan het genieten ben van een koude fruitshake voor 75 eurocent.

Tropische groet!

  • 26 September 2012 - 10:02

    Melvin:

    Bart,
    Leuk stuk.
    Ik vroeg me al af of je nog leefde en gelukkig kon Geert dat vertellen. Als ik je verslag lees heb je het naar je zin! Ik zie ook helemaal voor me hoe je die kinderen les geeft en spelletjes met ze doet.

    veel plezier Bartje.

  • 26 September 2012 - 10:06

    Juud:

    Je hebt al lekker veel mee gemaakt. Je vermaakt je wel zo te horen.

    Het is ook leuk, dit te lezen.

    Geniet van je avontuur

  • 26 September 2012 - 10:45

    Marloes:

    Hey Broertje...

    Ik zat net ff TE diep in je verhaal dat ik 3x ben geschrokken van klanten die ineens tegen me gingen praten.. Oeps! Haha! Maar gaaaf allemaal! Upload je ff een foto over hoe jij een vogel tekent, met jkouw talent hahah ;)

    Ben echt heel benieuwd naar de foto's! Xxx

  • 26 September 2012 - 11:17

    Karin Rood:

    Goed bezig Bart, je schrijft weer leuk, blijf je volgen ;)
    'natte' groeten uit Poder City

  • 26 September 2012 - 11:50

    Leen :

    Bart, goed iets te horen en blijkbaar heb je het naar je zin.
    Vraag me wel af of Eva ook op die manier les heeft gehad van jou.
    Haar hond heeft ze "Birdie"genoemd !!!
    Groetjes en veel plezier

  • 26 September 2012 - 12:14

    Ingrid:

    hoi bart, wat een avontuurlijk stel zijn jullie! De verhalen zijn om jaloers van te worden. Jij in Thailand, Lonneke op Hawaii en zulke mooie verhalen! Pas goed op jezelf. Groetjes hans en ingrid

  • 26 September 2012 - 15:06

    Patrick En Nicolette Duyzer:

    Erg leuk om te lezen!
    Geniet ervan!
    Groetjes puut en nicolette

  • 26 September 2012 - 19:17

    Marja:

    Hoi Bart,
    leuk hoor! Gezellig verslag! Geniet ervan, we blijven je volgen! Groetjes de fam Buur

  • 26 September 2012 - 21:05

    Karin & Ruud:

    Zal ik je een bloemetjesjurk sturen zodat je ook als vrouw door het Thaise leven kan gaan. Veel goedkoper volgens mij haha. Wat leuk over dat lesgeven en natuurlijk lekker bijverdienen. Hier is het echt herfst en de eerste voorzichtige herfststorm hebben we al meegemaakt. Nu nog wachten dat de treinen niet meer rijden omdat er blaadjes op de rails leggen. Groetjes van ons en geniet!

  • 27 September 2012 - 10:06

    Pap En Mam:

    Hey Bart
    Wat een super verslag van je! In een adem uitgelezen!
    We zijn trots op je, dat je er alweer zoveel van weet te maken.
    Geniet van deze nieuwe uitdaging en we spreken je weer snel op skype (YES!)
    XXX van ons

  • 27 September 2012 - 12:01

    Wim Roomeijer:

    Bart verslag gelezen en onder de indruk.Vertelde je eerder over mijn reis naar de Filipijnen in het verleden.Dit lijkt erop. Geweldig. Kun je de kinderen naast het Engels ook voetballen leren? Jij kunt tenslotte alles goed voordoen!! Plezier en voorzichtig Gr. WR

  • 27 September 2012 - 21:48

    Hans:

    Hoi Bart,
    Gaaf he dat lesgeven! Is de Pabo wat voor je??? Nee alle gekheid op een stokje, geniet lekker van alle momenten daar in Thailand en wat nog komt na Thailand. Wat een mooi verhaal om te lezen.
    Het is voor ons niet voor te stellen hoe die mensen daar leven en gelukkig zijn met niks.
    Jullie zien wat van de wereld, jij daar Lonneke op Hawaii. Wat een avonturen.
    Groet van ons en doe voorzichtig!
    Hans


  • 27 September 2012 - 22:50

    Rina En Wim Koning:

    Leuke teksten neef, ga zo door en het wordt een prachtig verslag. Veel plezier en de H groeten, rina en wim


  • 28 September 2012 - 11:02

    Geert:

    Top

  • 29 September 2012 - 11:10

    Wim Roomeijer:

    Bart wil je jouw verslagen(die ik graag ontvang) sturen naar bovenstaand e-mail adres. Inmiddels weet je dat de 1e punt binnen is. En dat zonder jou,dat geeft de burger moed. Groeten WR

  • 29 September 2012 - 22:32

    Helma:

    Hey Bart, Ik heb 't je al 'ns eerder gezegd. Je moet een boek gaan schrijven, of collums. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal. groetjes van ons.

  • 01 Oktober 2012 - 10:46

    Hans En Veronica Krom:

    Hey die Bart, ja gelukkig we kunnen je weer volgen, je moeder vertelde dat je weer een reis ging maken en dus hoopte we al dat je deze site aan ging maken. Je hebt alweer het een en ander meegemaakt zo te lezen en ongetwijfeld volgen er meer avonturen. We gaan je volgen en weet nu al zeker dat het genieten wordt.
    Veel plezier doe voorzichtig.
    Groetjes van Hans en Veroon

  • 04 Oktober 2012 - 16:14

    Menno:

    Ga ze maar geen voetbal leren Bart.
    Blijf genieten!

  • 15 Oktober 2012 - 17:29

    Sanne Van Dorp:

    Heej Bart,

    Helemaal tof! Geniet elke dag en haal er iets uit, maar dat doe je al driedubbel!
    Ik zie uit naar je volgende avonturen.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 813
Totaal aantal bezoekers 58554

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 28 December 2012

Backpack reis Zuid-Oost Azie

27 Januari 2011 - 17 Juli 2011

Stagelopen in Toronto, Canada

Landen bezocht: